Türk Hava Yolları
Mustafa Kemal’in, “İstikbal göklerdedir” isyan doğrultusunda verdiği direktifle, 20 Mayıs 1933’te, 2186 sayılı yasayla, Millî Savunma Bakanlığı’na bağlı olarak Havayolları Devlet İşletme İradesi kurulmuştu.
“Türk Hava Postaları” adı ile Ağustos ayında hizmete başlayan kuruluşun filosu, toplam 28 personelden oluşuyordu. Kuruluş sermayesi 180 bin TL olan Havayolları Devlet İşletme İdaresi’nin ilk havalimanı, Ankara’da Güvercinlik adı ile anılan alanda hizmete girmişti ve bu limanda, terminal olarak kullanılan çadırlardan başka bir tesis yoktu…
İlk uçuş noktaları İstanbul-Eskişehir-Ankara olan, İstanbul’dan yola çıkan uçakların 1 saat 10 dakika sonra Eskişehir’e ulaşarak ikmal yaptığı ve yine 1 saat 10 dakikalık uçuşla Ankara Gazi Terbiye Enstitüsü önüne vardığı ilk yılların sonrasında, işletme 1935 yılında Bayındırlık Bakanlığı’na bağlanmış, 3 Haziran 1938’de de katma bütçeli bir devlet idaresi olarak “Devlet Hava Yolları Umum Müdürlüğü”ne dönüştürülerek, yeni uçaklar ile İstanbul-Ankara arasında tarifeli posta ve yolcu taşımacığına başlamıştı.
21 Mayıs 1955 tarihli ve 6623 sayılı kanunla Devlet Hava Yolları Umum Müdürlüğü kaldırılmış, “her nevî hava nakliyatı ve buna müteferri yapmak ve hususî hukuk hükümlerine göre idare edilmek üzere Hükümete bir Anonim Ortaklık kurma yetkisi”nin 20 Şubat 1956’da onaylanmasıyla, Türk Hava Yolları Anonim Ortaklığı kurulmuş ve 1 Mart 1956’da faaliyete geçmişti.
Kaynaklar
- Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri, AKDTYK.
- Lord Kinnoss, Bir Milletin Yeniden Doğuşu, Altın Kitaplar.
- Afet İnan, Atatürk hakkında Hatıralar ve Belgeler, İş Bankası Yayınları.
- Prof. Dr. Utkan Kocatürk, Doğumundan Ölümüne Kadar Kaynakçalı Atatürk Günlüğü, İş Bankası Yayınları.
- S. Eriş Ülger, Özgün Belgelerle Türkiye Cumhuriyeti ve Gazi Mustafa Kemal Atatürk.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder