9 Haziran 2011 Perşembe

2 Haziran 2011 Savarona'da Yaşanan Hüzün

Savarona’da Yaşanan Hüzün
İsmini Hint Okyanusu çevresinde yaşayan bir deniz kuşundan alan Savarona yatı, Golden Gate ve Brooklyn köprülerini imal ederek servet sahibi olan John Roebling isimli mühendisin torunu Bayan Emily Roebling Cadwallader tarafından, Hamburg’daki Blohm und Woss tersanesine Gibbs ve Cox dizaynı olarak sipariş edilmişti. Yapımına 29 Temmuz 1930’da başlanan yat, 28 Mart 1931’de denize indirilmiş, 4 milyon dolara mal olmuştu.
Bayan Cadwallader, ülke dışında imal edilmiş teknelerden istenen tescil ile gümrük vergilerinin yüksekliği nedeniyle yatını Amerika’ya götürmeyerek satmaya karar verdiğinde, Ertuğrul yatının hurdaya çıkmış olması nedeniyle yeni bir cumhurbaşkanlığı yatı arayışındaki hükümetçe temasa geçilmiş ve Mustafa Kemal’e hayranlık duyan sahibiyle, imalatının çok altında bir fiyata anlaşılmıştı.
Amerikan bandırası ile İngiltere’nin Sauthampton Limanı’na getirilen Savarona’ya, 24 Mart 1938’de Türk Bayrağı çekilerek, satın almak için gelen heyet üyelerine teslim edildi. Mustafa Kemal, giderek artan rahatsızlığı nedeniyle, pek sevdiği bu yatta çoğu zamanını yatakta geçilmişti. “Bir çocuk oyuncağını bekler gibi bu yatı beklemiştim” Mustafa Kemali ölüm yatağına Savarona’daki kamarasından bir koltukta taşıdılar. Yat, Dolmabahçe Sarayı önünde boynunu bükerek, sahibini boşuna bekledi.
Kaynaklar
                 -   Afet İnan, Atatürk hakkında Hatıralar ve Belgeler, İş Bankası Yayınları.
                 -   Mazhar Müfit Kansu, Atatürk’le Beraber, Türk Tarih Kurumu.
                 -   Prof. Dr. Utkan Kocatürk, Doğumundan Ölümüne Kadar Kaynakçalı Atatürk Günlüğü, İş Bankası Yayınları.
                 -   S. Eriş Ülger, Özgün Belgelerle Türkiye Cumhuriyeti ve Gazi Mustafa Kemal Atatürk.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder