22 Haziran 2011 Çarşamba

20 Haziran 2011 Gençlik Marşının Öyküsü



Gençlik Marşının Öyküsü

“Ben 1919 senesi Mayıs’ı içinde Samsun’a çıktığım gün, elimde hiçbir maddi kuvvet yoktu. Yalnız büyük Türk milletinin asaletinden doğan ve benim vicdanımı dolduran yüksek ve manevi bir kuvvet vardı. İşte ben bu ulusal kuvvete, bu Türk milletine güvenerek işe başladım. Samsun’dan Anadolu içlerine kırık bir otomobile gidiyordum... O kırık otomobil Anadolu içlerine kırık bir otomobille gidiyordum… O kırık otomobil Anadolu içlerinde ilerlerken ben daima düşünür ve yaverime ‘Dağ Başını Duman Almış! Marşını söyletirdim. Ben Türk ufuklarından bir gün behemehâl bir güneş doğacağına, bunun hareket ve kuvvetinin bizi ısıtacağına o kadar emindim ki, bunu adeta gözlerimle görüyordum.”
Mustafa Kemal’in sözünü ettiği marş, İsveçli besteci Felix Körling’in olup, selim Sırrı Tarcan (1874-1956) tarafından 1909 yılında Türkiye’ye getirilmişti. Marşın asıl adı “The Trallande Jomtor”du (Jamtland’lı Üç Şarkıcı Kız; Şakıyan Üç Kız). Sözleri ormanı atlattığından, İsveç’in ormancıları ve orman fakültesi öğrencilerince tutulan bir şarkıydı…
Marşın melodisini çok beğenen Sırrı Tarcan, bunu Türk gençlerine öğretmek istemişti. İstanbul Erkek Öğretmen Okulu’nun Türkçe öğretmeni olan arkadaşı Şair Ali Ulvi (Elöve) Bey’e marşın güftesini ısmarlamıştı ve 1915-1916 ders yılı ortalarında marş tamamlamıştı.
20 Haziran 1938’de 2400 sayılı yasa ile Mayıs’ın 19’u, Gençlik ve Spor Bayramı; bu bayramın marşı da “Gençlik Marşı” olmuştu.

Kaynak
           -   İnan, Atatürk hakkında Hatıralar ve Belgeler, İş Bankası Yayınları.
           -   Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri, AKDTYK.
           -   Enver Ziya Karal, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi 1918-1965, Milli Eğitim Bakanlığı, Basımevi.
           -   E. Behnan Şapolyo, Kemal Atatürk ve Milli Mücadele Tarihi, Berkalp Kitapevi.
           -   Mükerrem K. Su-Prof. Dr. Ahmet Mumcu, Türkiye Cumhuriyet İnkılâp Tarihi, Milli Eğitim Bakanlığı, Basımevi.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder