31 Temmuz 2011 Pazar

21 Temmuz 2011 ‘Hürriyet yoksa ölüm vardır’


‘Hürriyet yoksa ölüm vardır’

Mustafa Kemal ve güvendiği arkadaşları, Askeri Rüştiye öğretmenlerinden Hakkı Baba (Pars)’nın evinde toplanmışlardı. Vatan ve Hürriyet Cephesi’nin Selanik Şubesi’ni kurmak niyetini açıklayacağı bu toplantıyı, şu sözlerle açmıştı Mustafa Kemal:

“Arkadaşlar, bu gece burada sizleri toplamaktaki amacım şudur: Memleketin yaşadığı tehlikeli anları size söylemeye gerek görmüyorum. Bunu hepiniz anlarsınız. Bu talihsiz memlekete karşı önemli görevlerimiz vardı. Onu kurtarmak tek hedefimizdir. Bu gün Makedonya’yı ve bütün Rumeli topraklarını vatan bütünlüğündün ayırmak istiyorlar. Memlekete yabancı etkisi ve egemenliği kısmen ve fiilen girmiştir. Padişah zevk ve saltanatına düşkün, her alçaklığı yapabilecek, nefret edilen bir kişidir. Millet baskıcı ve zorba yönetim altında yok oluyor. Hürriyet olmayan bir memlekette, ölüm ve yok olma vardır. Her ilerlemenin ve kurtuluşun anası hürriyettir. Tarih bugün biz evlatlarına bazı büyük görevler yüklüyor. Ben Suriye’de bir cemiyet kurdum. Baskıcı yönetim ile mücadeleye başladık. Buraya da bu cemiyetin temelini kurmaya geldim. Şimdilik gizli çalışmak ve teşkilatı şekillendirmek mecburidir. Sizden fedakârlık bekliyorum. Kahredici bir baskıcı yönetime karşı ancak ihtilal ile cevap vermek ve eskimiş olan çürük yönetimi yıkmak milleti hâkim kılmak, özetle vatanı kurtarmak için sizi göreve çağırıyorum.”

Kaynaklar.
  • Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri, AKDTYK.
  • Prof. Dr. Utkan Kocatürk, Doğumundan Ölümüne Kadar Kaynakçalı Atatürk Günlüğü, İş Bankası Yayınları.
  • S. Eriş Ülger, Özgün Belgelerle Türkiye Cumhuriyeti ve Gazi Mustafa Kemal Atatürk.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder