31 Temmuz 2011 Pazar

24 Temmuz 2011 Söğütlü Yatı’nda unutulan şarkı sözü


Söğütlü Yatı’nda unutulan şarkı sözü

Folklor uzmanı, müzikolog, halk türkülerinin derlenmesi ve yayılmasında önemli görevler üstlenmiş, Sadi Yaver Ataman (1906-1994), “Atatürk ve Türk Musikisi” adlı kitabında, Söğütlü Yatı’ndaki bu geziden bir anı aktarır:
“İlk defa Söğütlü Yatı ile gezmeye çıkıyoruz. Yat, Yeniköy önlerinden geçiyor. Ata’nın eski arkadaşlarından Dr. Rasim Ferit Talay’ın yalısının önünden geçiyoruz. Musikimizi çok seven ve bilen bu sanatkâr ailenin hatırası, Ata’ya musikimizi hatırlatmış olacak ki,.bizleri yanına çağırdı.
Atatürk, rast makamından ‘Bilmen ki nedendir bana sen hor bakıyorsun / Bakma güzelim böyle yürekler yakıyorsun / N’oldun nere gittin ne tarafta çakıyorsun / Bakma güzelim böyle yürekler yakıyorsun’ güfteli şarkıyı okumamı emrettiler.
Şarkının zeminini ve nakaratını okudum, fakat meyânını bir türlü hatırlayamadım. Çaresiz, nağmeleri terennüm etmek suretiyle işi savuşturmak istedimse de, bu Ata’nın güzünden kaçar mı?
‘Gel yanıma’ dedi.
Gittim.
‘Şarkının güftesi nedir? Dediler.
‘Hatırlayamadım paşam’ dedim.
‘Muhakkak ki rakı içmemişsindir,’
Ve üç kadeh arka arkaya içmekliğimi emir buyurdular. Emir emirdir, üç kadehi de içtim. Ata, eliyle bir miktar leblebi verdi:
‘Haydi, yerine git ve şarkıyı tamamla.’ Ben yerime dönünceye kadar, arkadaşlar güfteyi hatırlamışlar. Kulağıma fısıldadılar. Şarkıyı tamamlayabildim."

Kaynaklar
  • Afet İnan, Atatürk hakkında Hatıralar ve Belgeler, İş Bankası Yayınları.
  • Prof. Dr. Utkan Kocatürk, Doğumundan Ölümüne Kadar Kaynakçalı Atatürk Günlüğü, İş Bankası Yayınları.
  • S. Eriş Ülger, Özgün Belgelerle Türkiye Cumhuriyeti ve Gazi Mustafa Kemal Atatürk.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder