31 Temmuz 2011 Pazar

26 Temmuz 2011 Raylarla Taşınan Köşk


Raylarla Taşınan Köşk

21 Ağustos 1929’da Bursa’ya gitmek üzere Ertuğrul Yatı ile İstanbul’dan hareket eden Atatürk, Yalova sahilinden gerçekten dallarını özgürce uzatmış, başı dik asırlık bir çınar ağacını görür. Atatürk yatından inerek, çınar ağacının olduğu yere çıkar, sırtını gövdesine dayanarak gölgesinde oturur. Atatürk’ün isteği üzerine çınar ağacının yanında yapımına başlanan köşk, 12 Eylül 1929’da tamamlanır. Atatürk bir gün Millet Çiftliği içinde yer alan bu köşke geldiğinde, binanın hemen yanındaki ulu çınar ağacının dallarını kesmeye çalışan bir bahçıvan ile karşılaşır ve bunun nedenini sorar. “Ağacın dalları uzamış binanın duvarlarına dayanmış” yanıtını alan Atatürk, “Ağaç kesilmeyecek, bina kaydırılacak” emrini verir. O sıralarda Belediye Fen İşleri Müdürü Yusuf Ziya (Erdem) Beydi. Onun direktifleri ile Fen İşleri Yollar Köprüler Şubesi sorumluluğu üstlendi. Başmühendis Ali Galip (Alnar) Bey, yanına aldığı teknik elemanları ile Yalova’ya gelerek çalışmaya başlar.
Önce bina çevresindeki toprak büyük bir dikkatle kazılarak temel seviyesine inildi. İstanbul’dan getirilen tramvay rayları, binanın temeline yerleştirildi. Sonunda bina, temelin altına sokulan raylar üzerine oturtuldu. Köşkün yürütülme işlemi iki safhada yapıldı. 8 Ağustos 1930 Cuma günü öncelikle yapının teras bölümü kaydırıldı. Geri kalan iki gün içinde de ana binanın raylar üzerinde yürütülmesi işlemi tamamlandı çınar ağacı kesilmekten kurtuldu. Günümüzde böyle düşünin çıkacağını zannetmiyorum.

Kaynaklar
  • Lord Kinnoss, Bir Milletin Yeniden Doğuşu, Altın Kitaplar.
  • Afet İnan, Atatürk hakkında Hatıralar ve Belgeler, İş Bankası Yayınları.
  • Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri, AKDTYK.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder