7 Eylül 2011 Çarşamba

2 Eylül 2011 Atatürk Balkan Festivali'nde


Atatürk 
Balkan Festivali’nde

İkinci Dünya Savaşı arifesinde, Atatürk ülkeleri kaynaştıracak bir caba içindeydi. 2 Eylül 1936 tarihinde “Balkan Festivali” adıyla gerçekleştirilen ilk uluslar arası halk oyunları etkinliği nedeniyle, İstanbul Beylerbeyi Sarayı’nda bir balo düzenlendi.
Atatürk’ün 2 Eylül 1936 akşamı Beylerbeyi Sarayı’ndaki Balkan Festivali’nde General Kâzım Dirik’e yazdırtıp okuttuğu not:
“Baylar, Bayanlar!
…Huzurumuzda konuştuğum Balkanlılar! Bulgarlar, Helenler, Romanyalılar, Türkler, Yugoslavyalılar, siz hepiniz ne kadar birbirinizden ayırt edilmez insanlar olduğunuzu, bu gece, birbirine girmiş, candan arkadaşlık ve samimiyet yaşayışınızla bir defa daha göstermiş, ispat etmiş bulunuyoruz. (…)
Beşeriyette saadet, işte böyle insanoğullarının birbirine yaklaşması, insanların birbirine sevmesi, hepsinin temiz his ve düşüncelerini birleştirmesiyle olacaktır.”
Atatürk, yine aynı gece yazdığı bir notu da, bir Türk çocuğuna okutturdu:
“Sizleri, ben Türk Cumhuriyeti’nin yirminci asır dünyasına koyduğu insan olarak selâmlarım. Siz Balkanlı kardeşlerimin, memleketime, onu kendi evleri gibi bilerek gelmiş olmalarından ne kadar çok bahtiyarım. Ben Türk çocuğu siz Balkanlıları seviyorum. Siz de beni seviyorsunuz değil mi? Ben işte kollarımı açıyorum size. Siz de bana göğsünüzü açık bulundurunuz. Biz biriz. Onu bu temiz jetlerimizle evvelâ birbirimize, sonra da bütün dünyaya gösterelim. Bir millet çok şeyde inkılâp yapabilir ve bunların hepsinde de muvaffak olabilir, fakat musiki inkılâbıdır ki milletin yüksek tekâmülünün beratıdır baylar, baylar!”

Kaynaklar
  • Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri, AKDTYK.
  • S. Eriş Ülger, Özgün Belgelerle Türkiye Cumhuriyeti ve Gazi Mustafa Kemal Atatürk.
  • Prof. Dr. Utkan Kocatürk, Doğumundan Ölümüne Kadar Kaynakçalı Atatürk Günlüğü, İş Bankası Yayınları.
  • Afet İnan, Atatürk hakkında Hatıralar ve Belgeler, İş Bankası Yayınları.
  • Pars Tuğlacı, Çağdaş Türkiye I-II, Cem Yayınevi.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder