26 Eylül 2011 Pazartesi

26 Eylül 2011 Mustafa Kemal'in Havza ve Amasya Konuşmaları

Mustafa Kemal'in
Havza ve Amasya Konuşmaları

Mustafa Kemal, Samsun’da Havza’ya geçişinde belediyece düzenlenen karşılamada, halka hitap etmişti!
“Sizinle en acılı ve yaslı günlerde tanıştım. Aranızda günlerce kaldım. Bana geçmişin kıymetli anılarını canlandıran şu daire içinde, kıymetli çalışma ve yardımlaşmanızdan çok yararlandım.”
“Eğer Havzalıların o içten ve sağlam saygı ve sevgileri olmasa ve eğer Havza’nın faydalı sağlıklı kaplıcaları sağlık durumum üzerinde iyi bir etki bırakmasaydı, emin olunuz ki, inkılâp için çalışamayacaktım. Bundan dolayıdır ki, Havza’ya ve Havzalılar, ilk yeltenişi ilk cesareti gösteren, ilk teşkilât payan siz oldunuz. İnkılâp ve cumhuriyet tarihinde, kahraman Havza’nın ve Havzalıların büyük bir yeri vardır.”
Mustafa Kemal, aynı gün Amasya’ya geçmiş ve orada da halka hitap etmişti:
“Hepiniz hatırlarsınız ki, Sivas Kongresi’nden sonra Heyet-i Temsiliye, milletin iradesini temsil etmek üzere oluşturulmuş idi. Ben o heyetin başkanlığında idim. Biraz önce açıkladığım makam sahiplerinin bir delegesi, millet temsilcileriyle karşı karşıya gelmeyi kabul ederek İstanbul’dan buraya, Amasya’ya gelmişlerdi. Ben milletin varlığına saygı, iradesine uymak şartını, ana kural olarak kabul eden bir anlaşmayı o delegeye burada imzalatmıştım. İşte bu itibarla Amasya inkılâp ve Cumhuriyet tarihinde sürekli önemini koruyacak bir yer kazanmıştır.”

Kaynaklar
  • Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri, AKDTYK.
  • Afet İnan, Atatürk hakkında Hatıralar ve Belgeler, İş Bankası Yayınları.
  • Prof. Dr. Utkan Kocatürk, Doğumundan Ölümüne Kadar Kaynakçalı Atatürk Günlüğü, İş Bankası Yayınları.
  • S. Eriş Ülger, Özgün Belgelerle Türkiye Cumhuriyeti ve Gazi Mustafa Kemal Atatürk.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder